„Nie daj się oszukać – sprawdź paragon”. Nowa akcja Ministerstwa Finansów
Resort finansów wystartował właśnie z kolejną kampanią paragonową, która jest skierowana do polskich konsumentów. Tym razem Ministerstwo zachęca do sprawdzania, czy sprzedawcy wydają poprawne dowody sprzedaży. To kolejny pomysł, obok akcji „Weź paragon”, na budowanie świadomości społecznej i promowanie uczciwej konkurencji wśród przedsiębiorców.
2015-07-23, 10:58

Począwszy od 2002 roku, w czasie ferii zimowych i wakacji, Ministerstwo Finansów koordynuje kolejne edycje kampanii „Weź paragon”. Na tym jednak działalność edukacyjna wspomnianego resortu się nie kończy. MF postanowiło zachęcić konsumentów do tego, aby zwracali uwagę na wydawane im dowody sprzedaży. Akcja wystartowała pod hasłem „Nie daj się oszukać – sprawdź paragon”.

 

Jakie informacje powinien zawierać paragon fiskalny?

Sprzedawca, który korzysta z kasy rejestrującej, musi poświadczać każdą transakcję na rzecz klienta indywidualnego paragonem fiskalnym. Zgodnie z prawem, nabywca powinien otrzymać dowód sprzedaży w chwili nabycia towaru lub usługi. Ponadto, przepisy jasno określają, jakie informacje muszą się znaleźć na paragonie fiskalnym.

Są to m.in. centralnie umieszczony napis paragon fiskalny, NIP podatnika, nazwa firmy i jej adres, nazwa towaru lub usługi, cena, numer unikatowy kasy rejestrującej oraz logo fiskalne. Szczegółową listę wymaganych danych można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 marca 2013 roku - tłumaczy Marcin Ciechowicz, ekspert Polskiego Centrum Kas Fiskalnych.

 

Wydruk z terminala płatniczego to nie paragon fiskalny

Częstą praktyką, szczególnie w okresie wakacji, jest wydawanie konsumentom jedynie potwierdzeń płatności kartą lub tzw. rachunków kelnerskich (w przypadku lokali gastronomicznych). Wydruki te nie mogą jednak w żaden sposób zastąpić paragonu fiskalnego. Dokument tego typu jest m.in. dowodem na to, że przedsiębiorca odprowadza należne podatki i nie należy do „szarej strefy”.

Jeżeli podatnik, który jest zobowiązany do stosowania kasy rejestrującej, wydaje klientowi indywidualnemu jedynie wydruk z terminala płatniczego lub paragon niefiskalny, mamy do czynienia ze złamaniem przepisów. Zwracanie uwagi na takie sytuacje to nie tylko działanie prospołeczne, ale także dbanie o własne prawa - podkreśla Ciechowicz.

 

Dlaczego warto sprawdzić paragon?

Powodów, dla których warto sprawdzać dowody sprzedaży, jest wiele. Otrzymany dokument ma bowiem znaczenie zarówno z punktu widzenia przedsiębiorcy, jak i nabywcy. Większość klientów zdaje sobie sprawę z tego, że paragon fiskalny umożliwia łatwiejsze skorzystanie z prawa do reklamacji lub zwrotu otrzymanego towaru. Nie każdy pamięta jednak o tym, iż poprawny dowód sprzedaży daje większą gwarancję rzetelności firmy i wysokiej jakości oferowanych przez nią produktów. Ponadto, konsument, który zwraca uwagę na to, czy otrzymał prawidłowo wystawiony paragon fiskalny, bierze czynny udział w walce z „szarą strefą” i wspiera uczciwych przedsiębiorców. To z kolei ma przełożenie na budowanie silnej gospodarki.

Nie można również zapominać o tym, że już 1 października 2015 roku wystartuje pierwsza edycja loterii paragonowej. W akcji koordynowanej przez Ministerstwo Finansów wyróżniani będą konsumenci, którzy przywiązują wagę do odbierania dowodów sprzedaży.

Nagrodami w loterii mają być samochody, notebooki i tablety. Będą one rozlosowywane jedynie spośród poprawnych paragonów fiskalnych, które zostały wystawione na kwotę co najmniej 10 zł - wyjaśnia ekspert PCKF.

KONTAKT / AUTOR
Adam Wagner
Polskie Centrum Kas Fiskalnych
782 000 300
793 390 807
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.